Monday 26 September 2016

BBK3410: ULASAN ANIMAL FARM




Salam sejahtera,

Hari ini saya akan cuba sebaik mungkin untuk mengulas buku yang telah saya baca ketika di peringkat Asasi. Untuk pengetahuan anda, saya merupakan pelajar Asasi TESL di Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan sedang melanjutkan pelajaran kepada Bacelor Komunikasi di Universiti Putra Malaysia (UPM).

Buku ini merupakan karya sastera George Orwell, penulis buku terkenal yang berlatarkan pandangan beliau tentang isu-isu politik semasa ketika dulu. Animal Farm ialah salah satu contoh karya ekspresi dan pandangan pengarang/penulis terhadap lingkungan sosial. Buku ini ditulis ketika Perang Dunia ke 2 yang diterbitkan pada 17 Ogos 1945.

Animal Farm merupakan buku bertemakan satiris novel yang mengadaptasikan peristiwa ketika peperangan Uni Soviet. Kejadian di dalam buku hampir sama dengan kejadian yang berlaku di dunia sebenar ketika itu.

Buku nukilan George Orwell mengisahkan tentang sekumpulan haiwan yang menggulingkan kuasa manusia (penternak nya) di sebuah penternakan. Di dalam buku menceritakan bahawa para petani menindas haiwan lalu haiwan-haiwan tersebut mengendalikan penternakan mereka sendiri. 

Kesimpulannya, dengan membaca buku ini, kita dapat mengetahui sedikit kisah peperangan ketika dulu dan cara pemerintahan yang dapat dijadikan iktibar untuk dijadikan pengajaran bagi masa akan datang.

Terima kasih,
Alia Izzati

2 comments: