Friday 30 September 2016

BBK3410: TUGASAN LAPANGAN


Salam,

Pada semester ini, saya dikehendaki untuk membuat satu tugasan lapangan secara berkumpulan. Tugasan ini memerlukan kami untuk menemu bual seorang sasterawan negara. Pada mulanya, saya amat teruja untuk memulakan tugasan ini, besar peluang itu menemui sasterawan yang menyumbang bakti melalui karya penulisan yang amat bernilai.

Tetapi apakan daya, tidak ada jalan kehidupan yang tidak berliku. Kami telah mencuba sedaya upaya dengan mengubungi hampir berpeluh sasterawan negara dan juga pengarang, jumlahnya. Siang malam mencari cara untuk mengubungi mereka melalui nombor telefon dan juga emel.

Ada ketika, kami terasa penat, letih dan hampir mengalah apabila tidak dapat seorang pun untuk ditemu bual.

Namun, Alhamdulillah syukur ke hadrat Illahi, Pada 29 September 2016, Dr. Samsina Haji Abd. Rahman yang berasal dari Muar, Johor telah bersetuju untuk ditemu bual. Tidak dapat saya dan rakan rakan gambarkan betapa gembiranya kami, betapa leganya kami, betapa bahagianya kami.

Antara karya beliau iaitu Pelayaran (1985) dan Anggur Kehidupan (2002). Dr. Samsina Haji Abd. Rahman juga telah memenangi beberapa Hadiah Sastera dan Sayembara Penulisan Esei, Hadiah Darul Ta'zim serta Hadiah Sastera Perdana Malaysia.

Tidak sabar kami untuk berjumpa seorang pengarang yang amat berbakat dalam dunia penulisan sastera pada Ahad ini.

Sekian luahan saya,
Alia Izzati

No comments:

Post a Comment