Saturday 8 October 2016

BBK3410: SAMBAL BELACAN



Salam,

Tugasan entri yang diberikan ialah untuk mempromosikan adat, budaya makanan atau permainan tradisi kaum masing-masing. Entri pada kali ini membawa sedikit kelainan kerana saya akan menyentuh tentang makanan.

Sudah tentulah, saya pilih makanan kerana makan merupakan hobi untuk mengisi masa lapang saya. Sebagai anak melayu sejati, saya amat gemar makan sambal belacan. Tidak lengkap sesuatu hidangan tanpa sambal belacan.

Resepi sambal belacan:
1. Cili besar
2. Cili padi
3. Tomato
4. Limau nipis
5. Belacan
6. Asam jawa
7. Garam
8. Gula

Sambal belacan ialah satu hidangan sampingan yang biasanya dimakan bersama ikan ataupun ulam. Memandangkan saya seorang vegetarian, saya gemar memakannya dengan ulam. Sambal belacan merupakan cili yang ditumbuk bersama belacan, garam dan sedikit gula. Sedikit sahaja! Sambal belacan juga boleh dicampurkan dengan tempoyak. Bagi mereka yang meminati sambal belacan pedas, cili padi, akan digunakan bagi menggantikan lada besar.

Sebagai kesimpulan, rasailah sambal belacan yang amat sinonim di kalangan melayu di Malaysia.

Sekian,
Alia Izzati

No comments:

Post a Comment