Sunday 4 December 2016

BBK3410: PERTUKARAN KELAS




Salam,

Pada entri kali ini saya akan menceritakan serba sedikit apa yang telah saya perolehi daripada pertukaran kelas beberapa minggu yang lepas.

Pada minggu ke 11, Dr. Halis Azhan telah mengajar kelas kami dan kami didedahkan dengan sedikit sebanyak pengetahuan tentang novel. Dr. Halis Azhan juga menerangkan tentang sinopsis bukunya, Syurga Kasih di Kaki Pelangi. Kemudian, mengaitkan watak-watak, perwatakan mereka dan plot novel tersebut.

Beliau menerangkan tentang langkah-langkah penulisan. Antaranya ialah tentang 10 langkah penulisan menulis novel:

1. Memahami tujuan manuskrip novel remaja digarap
2. Mengenalpasti isu atau persoalan yang dapat dikaitkan dengan remaja
3. Mengenalpasti perubahan-perubahan yang berlaku di luar teks
4. Mengetahui struktur tema yang dipilih dapat dikatikan dengan remaja
5. Mengenali latar yang dipilih seperti masa, tempat dan kumpulan masyarakat
6. Mengenalpasti watak dan perwatakan remaja yang dihadirkan
7. Memahami sudut pandangan yang dipilih seperti siapa dan bagaimana
8. Mengenalpasti plot dan subplot yang dihadirkan
9. Mengetahui laras bahasa yang sesuai dalam aspirasi remaja dalam novel
10. Mengasosialkan nilai-nilai sosial yang sesuai dengan aspirasi remaja dalam novel

Kelas selama 3 jam itu digunakan sebaik mungkin oleh Dr. Halis bagi menerangkan tentang novel ini. Saya amat terkejut apabila mengetahui bahawa Dr, juga merupakan pelajar Asasi TESL UiTM suatu ketika dahulu. Saya kagum dengan pengetahuan bahasa Melayu nya yang tinggi.

Di akhir kelas Dr, Dr menceritakan tentang bagaimana beliau mendapat sumber inspirasi untuk menulis novel ini. Saya tidak akan melupakan apa yang diceritakan beliau. Saya harap Dr. dapat berjumpa dengan perempuan itu yang telah beliau memberikan impiannya tercapai walaupun hanya dalam sebuah penulisan.

Sekian,
Alia Izzati

No comments:

Post a Comment