Sunday 4 December 2016

BBK3410: UPM




Salam,

Hampir 5 minit saya menatap komputer riba, tidak tahu ingin menulis apa pada entri kali ini. Disebabkan kriteria entri yang terbatas, saya kehilangan idea pada minggu ini. Setiap kali saya ingin tulis entri, saya akan kehilangan segala idea kerana saya tidak mahir untuk menulis di dalam Bahasa Melayu. Namun, saya ingin cuba dan saya amat tertarik untuk menulis travelog perjalanan.

Travelog ini bukan sebarang travelog. Travelog ini merangkumi segala detik kehidupan saya setelah saya melangkah masuk Universiti Putra Malaysia yang terletak di Serdang.

31 Ogos 2016

Tarikh yang begitu bersejarah dalam hidup saya kerana saya memulakan kehidupan baru sebagai pelajar Ijazah Sarjana Muda. Ingat lagi, saya membuka mata bangun daripada tidur, mengeluh. Bayangkan, rakyat jelata menyambut kemerdekaan di luar sana begitu gembira, pelajar sekolah keriangan bercuti. Namun, saya harus memasuki universiti baru.

Saya tinggal di Bukit Jalil yang terletak dekat sahaja dengan UPM. Kami sekeluarga bertolak awal sebab saya sudahpun berjanji dengan dua rakan saya iaitu Ying dan Hareith untuk bertemu (Mana tahu dapat bilik yang sama, kecuali Hareith). Sesudah sampai, saya sesat mencari Ying yang tidak kelihatan. Dia memanggil saya dari jauh di pagar Kolej 14. Saya berlari kearahnya, memeluk kerinduan. 3 bulan lebih kami tidak bertemu sejak meninggalkan Asasi TESL di UiTM Dengkil.

Seperti biasa kami pun mendaftar dan menjadi pelajar rasmi UPM. Orientasi bermula.

Sekitar September 2016

Kehidupan saya banyak berubah sejak masuk UPM. Namun, saya kuatkan diri untuk mengharungi segala dugaan yang saya hadapi. Saya juga bersyukur sebab ada kawan seperti Ying yang sentiasa berada di sisi saya ketika saya susah dan senang.

Semasa orientasi, saya mengenali dua lagi kawan saya iaitu Diana dan Izaz! Saya kenal Izaz setelah balik daripada latihan ikrar pelajar, Keletihan, saya memasuki Dewan PJSD dan Izaz sedang bersembang dengan Ying. Ying memperkenalkan Izaz dan terus pada masa itu saya rasa gembira mempunyai rakan baru. Izaz! (Saya terkejut dia bukan 19 tahun)

Hari seterusnya, kami harus pergi ke Padang Kawad untuk perlawanan sorak. Di situ, perjalanan persahabatan saya dengan Diana bermula.

Tujuan saya ceritakan semua ini adalah untuk mengabadikan nama-nama mereka di dalam entri saya kerana saya rasa mereka adalah amat penting dalam hidup saya.

Sekitar Kuliah Bermula

Jujur saya katakan, saya amat rindu akan minggu orientasi. Kami hanya gelak tawa sahaja ketika itu. Saya rasa susah dan letih apabila kuliah bermula, mungkin saya tidak pandai lagi menyesuaikan diri saya dengan kehidupan baru.

Sekian,
Alia Izzati




No comments:

Post a Comment